opracowała: Katarzyna Przygoda
TEMAT: Ich möchte Hagen besichtigen.
CEL GŁÓWNY: - ćwiczenie umiejętności językowych w połączeniu z technologią informacyjną
CELE SZCZEGÓŁOWE: - ćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem - ćwiczenie umiejętności posługiwania się oprogramowaniem komputerowym (wyszukiwarka internetowa, program Microsoft Word, program PowerPoint) - ćwiczenie poprawnego mówienia, czytania i pisania w j. niemieckim
FORMY SOCJALNE: plenum, indywidualnie, w grupach, w parach
PRZEBIEG LEKCJI:
1.Nauczyciel sprawdza listę obecności i zapisuje temat lekcji na tablicy.
2.Uczniowie zapoznają się z pytaniami dotyczącymi treści listu, który otrzymali w postaci pliku Microsoft Word na ekranach swoich komputerów i wyjaśniają je po polsku na forum klasy: a)Wann kommt Ola nach Dortmund? b)Warum kommt sie am Wochenende? c)Mit wem fährt sie? d)Wann fährt der Zug nach Dortmund ab? e)Wohin möchte noch Ola mit dem Wochenendticket fahren?
Nauczyciel kontroluje poprawność tłumaczenia oraz objaśnia niezrozumiałe słówka i zwroty, które pojawiły się w pytaniach.
3.Uczniowie samodzielnie czytają otrzymany list, następnie tłumaczą go, korzystając ze słownika onet.pl, po czym odpowiadają na pytania do tekstu. Nauczyciel indywidualnie podchodzi do każdego z uczniów, poprawia błędy i wyjaśnia je.
4.Uczniowie zostają przez nauczyciela podzieleni na cztery dwuosobowe zespoły, które pod adresem internetowym www.hagen.de wyszukują informacje o Hagen, gromadzą je i segregują pod hasłami: I.gr. Lage der Stadt II.gr. Sehenswertes III.gr. Essmöglichkeiten IV.gr. Übernachtung
Zgromadzone informacje przedstawiciele poszczególnych grup zapisują na tablicy. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów i pomaga im w zbieraniu informacji.
5.Uczniowie, w oparciu o zebrane wcześniej informacje o Hagen, piszą list do przyjaciela, w którym będą zachęcać go do zwiedzenia tego miasta. Chętni uczniowie odczytują na plenum swoje listy.
6.Ewaluacja lekcji. Uczniowie dzielą się z nauczycielem swoimi spostrzeżeniami i uwagami dotyczącymi przeprowadzonej lekcji.
Wrocław, den 08.05.2004
Lieber Boris,
Vielen Dank für deine Einladung nach Dortmund. Ich komme zu dir am Samstag, dem 22.Mai. Am Wochenende ist es besonders günstig, mit dem Wochenendticket zu reisen. Das Ticket ist sehr billig und für Hin- und Rückfahrt gültig. Ich fahre leider allein. Mein Zug fährt um 19.30 Uhr ab und kommt in Dortmund am nächsten Tag früh am Morgen um 6.15 Uhr an. Warte bitte auf mich auf dem Bahnhof! Ich kenne die Stadt leider nicht! Ich möchte mit dem Wochenendticket auch nach Hagen mitfahren, um es noch zu nutzen. Es wäre schön Hagen zu besichtigen, weil ich dort Freunde habe, die ich während des Schüleraustausches kennen gelernt habe. Vielleicht werde ich mich mit ihnen irgendwo in der Stadt treffen. Ich habe sogar ein paar Informationen über Hagen im Internet ausgesucht. Bist du daran interessiert? Also bis bald!
Ich grüße dich recht herzlich Ola
Po przeczytaniu listu odpowiedz na pytania:
1.Wann kommt Ola nach Dortmund? ………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………. 2.Warum kommt sie am Wochenende? ………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………. 3.Mit wem fährt sie? ………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………. 4.Wann fährt der Zug nach Dortmund ab? ………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………. 5.Wohin möchte noch Ola mit dem Wochenendticket fahren und warum? ……………………………………………………. |